Aquarobic

Aquarobic wordt gegeven in knie- tot borstdiep water. Doordat de oefeningen in het water worden gegeven is het minder belastend voor de gewrichten. Het lastige van aquarobic daarintegen is dat de beoefenaar bij de bewegingen zelf bewust kracht moet zetten om een optimaal rendement te krijgen. Dit komt doordat de zwaartekracht voor een deel door het water wordt opgeheven.

Bij de aquarobiclessen wordt altijd gebruik gemaakt van stimulerende muziek. Alle muziekstijlen komen langs. Juist het varieren van allerlei muziekstijlen en het verschil in hoog en laag tempo houdt het aquarobic levendig. Bovendien wordt er gebruikt gemaakt van verschillende materialen, zoals gewichtjes, ballen, staven, etc.

Aquarobic is geschikt voor alle leeftijden. Het doel van de les is het verbeteren van de lichamelijke conditie. Er wordt uiteraard wel rekening gehouden met de leeftijd van de deelnemers en hun niveau.

Aquajogging

Wilt u aan uw conditie werken? Dan is aquajogging echt iets voor u! Het is een leuke en veilige manier om een flink portie lichaamsbeweging op te doen. Leuk vanwege de lekkere muziek en veilig omdat het uw gewrichten nauwelijks belast.

Aquajogging betekent ‘lopen in diep water’. Deze vorm van bewegen wordt gekenmerkt door het gebruik van een wetbelt, die je om je middel draagt. De wetbelt is een verstelbare gordel die het drijfvermogen vergroot. Hierdoor kunt u in het water blijven ‘staan’ zonder dat uw voeten de bodem raken. Dit maakt het lopen door het water makkelijker. De Marke zorgt tijdens de lessen voor de wetbelt.

De weerstand van het water maakt het lopen tot een inspannende manier van bewegen. Het voordeel van aquajogging is dat gewrichten, banden en spieren niet overbelast raken door contact met een harde ondergrond.

Aquajogging is ook geschikt voor mensen met rugklachten en klachten aan de onderste gewrichten. Door de weerstand van het water kun je een beweging niet te snel en niet te groot maken, waardoor je gewrichten, banden en spieren niet overbelast kunnen raken. De beweging vindt gecontroleerd plaats je hebt geen contact met de grond en het kost minder moeite om jezelf boven water te houden.

Door te werken met verschillende materialen, bewegingen en loopvormen ontstaat een gevarieerde les die bij regelmatige oefening de conditie verbetert.

Aquafit

Aquafit is voor iedereen die wil werken aan zijn/haar conditie.

De basis van aquafit is het banenzwemmen. De zwemslagen worden verbeterd en het uithoudingsvermogen wordt vergroot. Door middel van trainingsschema’s kan iedereen op zijn/haar eigen niveau zwemmen. Iedereen krijgt individuele aanwijzingen. Deze lessen worden afgewisseld met lessen in circuitvorm (spierversterkende oefeningen). U hoeft geen topzwemmer te zijn om aan deze lessen mee te doen. Bent u in het bezit van een A diploma dan is dat voldoende.

Aqua challenge

Ben jij voor jouw dinsdagavond op zoek naar een sportieve uitdaging, dan is de nieuwe aquasportgroep “Aqua challenge” zeer geschikt voor jouw. Onder begeleiding van een zweminstructrice is vanaf september een nieuwe aquasportgroep gestart, waarbinnen er met diverse afwisselende en uitdagende bewegingsvormen in het water gewerkt wordt aan de algehele conditie.

Belangrijkste activiteit is het conditioneel banenzwemmen, waarbinnen alle zwemslagen aanbod komen. Binnen dit onderdeel wordt zowel het uithoudingsvermogen als ook de kracht en snelheid getraind.
Om een afwisselende en uitdagende les aan te bieden, worden er oefeningen aangeboden afgeleid van aquajogging en aquarobics met o.a. als doel de buikspieren, coördinatie en lenigheid te trainen. Kortom een zeer gevarieerd en uitdagend programma.

Fifty Fit

Bewegen is gezond voor lichaam en geest. Veel ziektes komen minder voor bij mensen die aan bewegen doen.  Mensen voelen zich opgewekt als ze regelmatig en samen met leeftijdsgenoten aan bewegen hebben gedaan.

Fifty Fit is een vorm van bewegen in het water waarbij de zwemslagen niet centraal staan. Samen met leeftijdsgenoten worden oefeningen gedaan in borstdiep water. Er zijn lessen in het wedstrijdbad (28 graden) en groepen in het doelgroepenbad (32 graden), hier kunt u zelf een keus in maken. Onder deskundige leiding worden deze oefeningen aangeboden en zijn er op gericht om de spieren en gewrichten soepel te houden.

Fifty fit is heel afwisselend. Er worden balspellen gedaan, coördinatie oefeningen, loopvormen, leren samenwerken met elkaar, creativiteit, geheugentraining en ontspanningsoefeningen. De oefeningen worden ondersteund door het gebruik van materialen. Na afloop wordt er een kopje koffie gedronken.

contact